De 10 stappen van e fulfilment

De 10 stappen van e fulfilment

apr 26, 2024

Met de enorme groei van e-commerce bedrijven neemt ook de vraag naar e fulfilment toe. E fulfilment staat voor het uithanden nemen van de volledige afhandeling van orders die webshopeigenaren ontvangen. Dat betekent dat wij vanaf het moment dat onze klant een bestelling binnenkrijgt, het gehele fulfilment proces op ons nemen. Zelfs eventuele retourverzendingen worden door ons verwerkt. Jij hebt dus geen enkel omkijken meer het e fulfilment proces. Zo kan jij je volledig gaan richten op datgene waar jij het beste in bent: verkopen! Het is dan ook niet voor niets dat  fulfilment als één van de belangrijkste schakels binnen de e-commerce wordt gezien. Om een beter idee te krijgen van wat jij kunt verwachten, leggen wij jou graag de 10 stappen van e fulfilment uit.

De 10 stappen van e fulfilment 

Over het algemeen kan gezegd worden dat een volledig fulfilment proces uit 10 stappen bestaat. Niet bij elke orderafhandeling zullen alle stappen genomen hoeven worden. Maar mocht het onverhoopts gebeuren dat jouw klant een bestelling retour stuurt, dan zullen wij deze voor jou aannemen, inboeken en opslaan.

 

1. IT koppeling tussen jouw webshop en ons WMS systeem

Voor iedere e-commerce bedrijf is het belangrijk dat goederen altijd op voorraad zijn. Alleen dan ben je altijd in staat om snel alle bestellingen aan klanten te leveren. Om hier zeker van te zijn, is een efficiënt en nauwkeurig magazijnbeheer van essentieel belang. Daarom maken wij gebruik van een WMS systeem waartoe al onze klanten toegang hebben. 

In overleg koppelen  wij al jouw e-commerce platformen aan ons WMS systeem. Wij leggen direct een link tussen onder meer je Shopify-, Magento, Lightspeed of WooCommerce winkel. Door jouw platform aan ons WMS systeem te koppelen, krijgen wij direct alle bestellingen en orderinformatie binnen. Dat is wel zo makkelijk want wij kunnen dan direct aan de slag met het inpakken en verzenden van de orders. Ook verkopen via Bol.com, VidaXL, beslist.nl en Groupon kunnen eenvoudig via het WMS systeem bij ons binnen komen.

2. Ontvangen en controleren van goederen

Zijn alle koppelingen gemaakt, dan zijn wij er klaar voor om de door jou bestelde goederen in ontvangst te nemen. Heb jij al een voorraad staan, dan maken wij een afspraak met jou over wanneer jij de goederen naar onze warehouse laat brengen. Om jou tijd en kosten te besparen kunnen toekomstige leveranciers de goederen direct leveren aan ons fulfilment bedrijf. Bij binnenkomst van de goederen worden deze altijd door ons geteld. Natuurlijk controleren wij dan ook meteen op eventuele schade of gebreken. 

Nadat de goederen zijn gecontroleerd, worden deze ingeboekt. Dit kun jij op afstand inzien via het WMS systeem. Zo heb jij een realtime overzicht ontvangt van wat er die dag voor jou binnen gekomen is. Jij blijft dus ook op afstand altijd op de hoogte van alle inkomende- en uitgaande goederen.

3. De opslag van goederen

Na het inboeken van jouw goederen zorgt het fulfilment bedrijf ervoor dat op deze op de afgesproken locatie worden opgeslagen. Bij ons gebeurt dit in onze ruime warehouse te Waalwijk. Deze is speciaal ingericht zodat wij jouw goederen zorgvuldig op kunnen slaan. Hierbij houden wij uiteraard rekening met de aard van de goederen en de wijze waarop deze opgeslagen dienen te worden. 

4. Voorraadbeheer

Je goederen staan nu veilig bij ons opgeslagen en zijn ingeboekt. Dat betekent dat jouw voorraad gereed is om aan klanten geleverd te worden. Via ons WMS systeem heb jij altijd een up-to-date overzicht van het exacte aantal goederen dat voor jou opgeslagen ligt. Zo verkoop je nooit meer goederen dan je werkelijk kunt leveren en wordt voorkomen dat je klanten moet teleurstellen. Maar ook wanneer er een artikel uit voorraad dreigt te raken, krijg je hier een melding van in het WMS systeem.

5. Rapportage

Omdat jij ten alle tijden toegang hebt tot het WMS systeem, behoud je altijd een real-time overzicht van je voorraden. Daarnaast kun je eenvoudig inzien wat de status is van openstaande bestellingen en retouren. Jij behoudt dus altijd volledig de controle over je voorraden. Wij zorgen ervoor dat alle statuswijzigingen direct worden doorgevoerd. Zodra er een artikel onze warehouse verlaat, kun jij deze volgen tot aan de levering aan je klant.

 6. Klantenservice

Zijn er desondanks toch nog vragen over lopende bestellingen of wil je de volgende levering van goederen afstemmen? Jouw directe contactpersoon is van maandag tot en met zaterdag zowel telefonisch als per e-mail te bereiken. Kijk hier voor onze actuele openingstijden. 

7. Orderpicking

We gaven het al eerder aan. Je orders komen rechtstreeks bij ons binnen en zijn door jou te volgen via het WMS systeem. Wij bundelen alle orders waarna het WMS systeem de meest efficiënte route berekent op basis van onder meer locatie en het aantal te verzenden pakketten. Vervolgens wordt er een extra check uitgevoerd om er zeker van te zijn dat de juiste artikelen naar de juiste klanten worden verzonden. Alle goederen die de warehouse verlaten worden gescand en afgeboekt. Wij zijn hierdoor in staat om al jouw orders dezelfde dag nog te sorteren én met onze koerierdienst mee te geven.

8. Inpakken

Uiteraard is het inpakken van de orders een belangrijk onderdeel van fulfilment. Door alle orders juist in te maken ben jij ervan verzekerd dat deze onbeschadigd bij je klanten aankomen. Jij bent zelf helemaal vrij om te bepalen hoe de verzenddozen eruit komen te zien. Kies je voor een standaard bruine verzenddoos of laat je een mooi gepersonaliseerde doos ontwerpen? Wij denken uiteraard graag met jou mee!

9. Verzending van orders

Nadat de orders gereed zijn gemaakt om te worden verzonden, moeten deze met een koerierdienst worden meegegeven. Omdat wij met de meest bekende bezorgers werken, hebben wij gunstige tarieven kunnen afspreken waarvan jij automatisch gebruik maakt. Dagelijks komen de vervoerders pakketten bij ons afhalen om ze naar de juiste sorteercentra te brengen. Dit betekent dat jouw klant zijn of haar bestelling vaak de volgende dag al in huis heeft.

10. Verwerken van retouren 

En dan zijn we bij de laatste stap aangekomen van de 10 stappen van e fulfilment. Misschien wel één van de minst leuke onderdelen van e-commerce: de retouren. Alleen daarom nemen wij ook dit onderdeel graag van je over. En dat kan zeer eenvoudig. Je meldt je retourmeldingen aan via het WMS systeem. Wij ontvangen de retour pakketten, boeken deze in én koppelen aan je terug in welke staat deze zijn binnengekomen.Daarna worden de goederen weer voor je opgeslagen.

Meer blogs bekijken
×

Hello!

Click one of our contacts below to chat on WhatsApp

× Hoe kan ik je helpen?